İran, küresel enerji ticaretinin kritik geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı'nın geleceğine ilişkin önemli bir diplomatik adım attı. İran Meclis Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf başkanlığındaki üst düzey heyet, resmi temaslarda bulunmak üzere Umman'a gitti.
İran basınında yer alan haberlere göre heyette, İran Dışişleri Bakanı Abbas Arakçi de yer alıyor. Ziyaret kapsamında iki ülke arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi ve Hürmüz Boğazı'nın yönetimine ilişkin yeni iş birliği modellerinin görüşülmesi planlanıyor.
Son dönemde İranlı yetkililer, bölgedeki gelişmeler nedeniyle Hürmüz Boğazı'nda savaş öncesi döneme dönüşün mümkün olmadığını belirtirken, Umman ile ortak bir yönetim mekanizmasının oluşturulabileceği mesajını vermişti.
Görüşmelerde deniz trafiğinin düzenlenmesi, güvenlik önlemlerinin artırılması ve boğazdaki ticari faaliyetlerin koordinasyonu gibi başlıkların masaya yatırılması bekleniyor.
Dünya petrol ticaretinin önemli bir bölümüne ev sahipliği yapan Hürmüz Boğazı, son yıllarda yaşanan bölgesel gerilimler nedeniyle uluslararası kamuoyunun yakın takibinde bulunuyor. ABD'li yetkililer ise boğazın uluslararası deniz trafiğine açık kalacağını ve ticari gemilerden geçiş ücreti alınmayacağını açıklamıştı.
İran ile Umman arasında gerçekleştirilecek temasların ardından Hürmüz Boğazı'nın gelecekteki işleyişine ilişkin yeni yol haritasının netleşmesi bekleniyor.