Emek Partisi (EMEP) Gaziantep Milletvekili Sevda Karaca, orman yangınlarını Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) gündemine taşıdı. Tarım Orman-İş Sendikası'nın 15 Ağustos 2025'te yayımladığı "Orman Yangınlarıyla Mücadele Raporu"nu hatırlatan Karaca, Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı'ya yanıtlaması için bir soru önergesi verdi.
Karaca, hükümetin orman yangınlarıyla mücadeledeki yetersizliğine vurgu yaparak, "Ülkemizin yaklaşık üçte biri ormanlarla kaplı ve bu ormanların yarısından fazlası yangına çok hassas alanlarda. Buna rağmen, yıllardır orman köylüsünü, yangın işçisini ve kamuoyunu kaderine terk eden bir anlayışla karşı karşıyayız. Uçak ve helikopterlerle algı yönetimi yapıyorlar ama gerçekte yangınlar artıyor, yanan alanlar büyüyor. Ormanlarımız, şirketlerin enerji, maden ve turizm rantına kurban ediliyor" dedi.
"2025 MEGA YANGIN YILI OLACAK"
Son 10 yılda her yıl ortalama 25 bin hektar ormanlık alanın yandığını belirten Karaca, 2021 yılını "mega yangın yılı" olarak nitelendirdi. 2025'in sadece ilk 7.5 ayında 5 binden fazla yangın çıktığını ve yaklaşık 60 bin hektar ormanın kül olduğunu söyleyen Karaca, bu tablonun iktidarın sorumluluğunu açıkça ortaya koyduğunu ifade etti.
Anayasa'nın 169. maddesi ve Orman Kanunu ile ormanların korunmasının devletin görevi olduğunu hatırlatan Karaca, "Enerji nakil hatları, maden ve turizm izinleriyle ormanlarımız adım adım şirketlere açılıyor. Son 10 yılda 51 binden fazla tahsis yapılmış, 55 bin hektardan fazla alan enerji nakil hatları yüzünden yanmıştır. İktidar bu tabloyu görmezden gelerek yangınları sadece 'doğal afet' diye açıklamakla yetiniyor" diyerek sözlerini noktaladı.
EMEP Milletvekili Sevda Karaca, aşağıdaki sorulara Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı’dan yanıt istedi.
•2025 yılı itibariyle yangına hassas orman alanlarının güncel büyüklüğü nedir?
•2025’te zarar gören yaklaşık 60 bin hektar alanın kaçı yeniden ormanlaştırılacaktır?
•Hava filosuna ayrılan bütçe son 5 yılda kaça ulaşmıştır? Kara gücüne ayrılan bütçeyle kıyaslandığında oran nedir?
•2024’te kaldırılan günlük yangın verilerinin kamuoyuyla paylaşımı neden durdurulmuştur? Tekrar başlatılacak mıdır?
• “Yangına Dirençli Köy Projesi” hangi illerde uygulanmaktadır, kaç köy kapsam altına alınmıştır?
•ENH’lerin sebep olduğu kayıpları azaltmak için yer altına alma çalışması var mıdır?
•Yangınların %45’inin nedeninin tespit edilemediği koşullarda bağımsız araştırma birimleri kurulacak mıdır?
•ORKÖY desteklerinin yangınla mücadeleye katkısı nedir, hibe oranı artırılacak mıdır?
•Gönüllülerin yangın söndürme sırasında ölmesi üzerine mevzuatta değişiklik yapılacak mıdır?
•OGM bünyesindeki Havacılık ve Yangınla Mücadele dairelerinin birleştirilmesi düşünülmekte midir?
•8.500 yeni personelin ardından ek 15 bin işçi, 1.500 muhafaza memuru ve 1.000 mühendis alımı yapılacak mıdır?
•Son 10 yılda verilen 51 bin tahsis hangi kriterlerle değerlendirilmiş, riskli olanlara neden izin verilmiştir?
•Canı pahasına çalışan orman işçilerinin donanımı ve özlük haklarının iyileştirilmesi için Bakanlık olarak bir çalışmanız var mıdır?
“ORMAN İŞÇİLERİNİN CANI PAHASINA MÜCADELESİ SÖMÜRÜLEMEZ”
Yangın söndürme işçileri, itfaiyeciler, köylüler canlarını ortaya koyarak mücadele ediyor. Onları güvencesiz, düşük ücretle, ekipmansız çalıştıran iktidar ise rant politikalarıyla ormanları şirketlere peşkeş çekiyor.




